5 porad jak zrobić dobrze Codzienny Scrum

Codzienny Scrum to istotne spotkanie Zespołu Deweloperskiego, pozwalające regularnie analizować plan dostarczenia Celu Sprintu i w razie potrzeby, zmieniać go. W artykule przedstawiam 5 sprawdzonych porad, którymi najczęściej dzielę się z Zespołami Scrumowymi w procesie zwinnych transformacji.

Przeprowadzaj Codzienny Scrum używając wizualizacji przebiegu prac

Wielokrotnie byłem świadkiem Codziennych Scrumów, w których trudno ocenić, jaki jest faktyczny stan pracy w Sprincie. Zespół Deweloperski, dysponując wyłącznie narzędziem słownej wymiany zdań, ma ograniczoną możliwość sprawnego budowania wspólnego zrozumienia odnośnie postępu prac oraz najbliższych ich planów.

Wykorzystanie w trakcie Codziennego Scruma techniki wizualizacji pomaga uzyskać dodatkowe źródło informacji na temat aktualnego stanu pracy w Sprincie. Zespoły pracujące w Scrumie najczęściej wizualizują swój proces pracy, który składa się, w zależności od charakteru pracy zespołu, z konkretnych etapów. Przykładowy, bardzo prosty proces, może składać się z następujących elementów: “Do zrobienia”, “W trakcie”, “W testach”, “Zakończone”.

Wizualizacja taka daje bardzo jasny obraz prac: od razu, na pierwszy rzut oka, widać jaka praca znajduje się w jakim etapie, które etapy procesu są mocniej obciążone czy też ile pracy zostało do wykonania, aby zrealizować Cel Sprintu.

Wizualizować przebieg prac można zarówno przy pomocy narzędzi stacjonarnych, jak i elektronicznych. W przypadku tych pierwszych może to być zwykła tablica suchościeralna lub większy kawałek papieru zawieszony na ścianie w przestrzeni, gdzie pracuje zespół. Jeżeli natomiast używasz narzędzi elektronicznych, to mogą być to zarówno uniwersalne narzędzia takie jak np. Google Sheets, jak i te bardziej dedykowane, jak np. Trello czy popularna JIRA.

Reklama


Skupiaj się na zespołowej realizacji Celu Sprintu, nie na pojedynczych zadań

Zapewne widziałaś lub widziałeś zespoły, w których — pomimo funkcjonowania pojęcia “zespołu” — nie występuje praca zespołowa. W praktyce wygląda to tak, że każda osoba w zespole bierze pracę “na siebie” i w trakcie prac skupia się wyłącznie na ich realizacji. Nie ma w takiej konfiguracji współpracy pomiędzy osobami w zespole, nie nie ma wymiany myśli, każdy skupiony jest tylko i wyłącznie na swoim kawałku pracy. W takim przypadku zespół można traktować wyłącznie jako grupę ludzi, a nie zespół w pełnym tego słowa znaczeniu.

Opisany powyżej antywzorzec bardzo wyraźnie uwidacznia się podczas Codziennego Scruma. Wydarzenie to przybiera wówczas bardziej formę prezentacji statusu prac, gdzie każdy mówi wyłącznie o pracy, którą samodzielnie wykonuje. Taka forma realizacji tego wydarzenia ma niewiele wspólnego z sensownym planowaniem zespołowo najbliższych 24h pracy.

Warto wówczas spojrzeć szerzej niż tylko z poziomu zadań i spojrzeć na poziom całego Sprintu. Co jeszcze musimy wykonać jako zespół, aby zrealizować Cel Sprintu? Kto potrzebuje pomocy w realizacji pracy? Kto może wspomóc inną osobę z zespołu? Czy jest jakaś praca do wykonania, którą można zrealizować w parze? Powyższe pytania to kilka praktycznych przykładów na to, w jaką stronę warto zmierzać z dyskusją podczas Codziennych Scrumów i wykorzystać wartości, jaką może Ci dać faktyczna współpraca w zespole.

Rotacyjnie parafrazuj plan na nadchodzące 24h

Kiedy pracuję z zespołami zwinnymi zależy mi, aby budować współdzieloną odpowiedzialność za rezultaty prac. Stąd nie przekonuje mnie model, w którym w zespole jest jeden, dominujący lider, który odpowiada za sukces całego zespołu, przy sporej bierności pozostałych członków.

Jedną z często proponowanych przeze mnie technik, która wyraźnie angażuje wszystkich członków zespołu podczas Codziennego Scruma, jest używanie tzw. rotacyjnej parafrazy. Technika ta jest prosta — umawiam się z zespołem, że na koniec każdego Codziennego Scruma ktoś inny sparafrazuje plan zespołu na najbliższe 24h. Zwykle parafraza prowadzi do dyskusji, ponieważ pozwala wyłapać niedopowiedzenia, błędne zrozumienie intencji oraz wszelkie niejasności dotyczące planu pracy zespołu.

Istnieją co najmniej dwa powody, dla których uważam, że warto spróbować tej techniki. Po pierwsze, traktuję ją jako zabezpieczenie, które sprawdza, czy zespół tak samo zrozumiał ustalenia poczynione podczas tego maksymalnie 15-minutowego wydarzenia. Po drugie, rotacyjna odpowiedzialność za parafrazę spoczywa co jakiś czas na każdym członku zespołu, co wzmacnia poczucie zespołowości oraz zachęca do świadomego uczestnictwa w Codziennym Scrumie.

Parkuj tematy nie będące esencją Codziennego Scruma

Wiele zespołów nie radzi sobie z przeprowadzaniem krótkich Codziennych Scrumów z prostego powodu: chcą poruszyć zbyt wiele tematów.

Przyczyn takiego stanu rzeczy może być wiele: zaczynając od niezrozumienia idei Codziennego Scruma, poprzez zbyt mała liczbę interakcji w zespole w trakcie dnia pracy, na typach osobowościowych w zespole kończąc.

Osobiście traktuję Codziennego Scruma jako szansę, żeby ważne tematy dla zespołu wypłynęły na powierzchnię. Nie musi to jednak oznaczać, że trzeba je natychmiast zaadresować.

Jedną z technik, którą proponuję, aby poradzić sobie z nadmiarem tematów, jest odkładanie dyskusji na tzw. parking. W praktyce oznacza to zwykle zapisanie tego rodzaju tematów, gdy tylko wypłyną podczas spotkania, na tablicy fizycznej lub w formie elektronicznej i kontynuowanie wydarzenia. Po przeprowadzeniu Codziennego Scruma można podjąć decyzje zarówno dotyczące tego, które tematy kiedy powinniśmy omówić jako zespół oraz w jakim składzie.

Nie rezygnuj z Codziennego Scruma — jeśli nie widzisz wartości, szukaj usprawnień

Nie raz spotkałem zespół, który przyznał się, że kiedyś realizował Codziennego Scruma, jednak nie widział w tym wydarzeniu wartości i przestał je realizować. Muszę przyznać, że pułapek, w które można wpaść podczas tego wydarzenia, jest całkiem sporo.

Najczęściej jednak wydarzenie to można całkiem szybko usprawnić, doprowadzając je wraz z zespołem do stanu, w którym będzie ono przynosiło wartość dla zespołu.

Osobiście rekomenduję dwa podejścia naprawiające Codziennego Scruma. Pierwsze to mini-retro zaraz po wydarzeniu: co działa, co nie działa, co możemy usprawnić. Drugie podejście to głębsze omówienie problemów podczas Retrospektywy Sprintu. W tym przypadku można zarówno potraktować ten temat jako jeden z punktów agendy retrospektywy, jak również poświęcić temu zagadnieniu całą retrospektywę.

Podsumowanie

Codzienny Scrum to wartościowe wydarzenie, które bardzo łatwo zamienić w nieużyteczne spotkanie. Zachęcam Cię do wypróbowania polecanych przeze mnie techniki i samodzielnego eksperymentowania, aby podnosić wartość Codziennego Scruma w Twoim zespole.

Photo by Austin Distel on Unsplash

Ta strona używa Cookies, korzystając z niej wyrażasz zgodę na używanie ciasteczek zgodnie z ustawieniami przeglądarki. Nasza Polityka Prywatności
Akceptuję, bo lubię Was czytać.
x
X