Dość często jestem pytany o to, jakie książki polecam, gdy ktoś chce się dowiedzieć bardziej zaawansowanych tematów o Scrumie. Gdy o coś takiego pyta mnie Scrum Master, zwłaszcza w kontekście szerszej kwestii “jak być dobrym Scrum Masterem”, konsekwentnie powtarzam rekomendację jednej jedynej pozycji – “Scrum Mastery. From Good to Great Servant Leadership” Geoffa Wattsa. Autor przekazuje w tej książce mnóstwo praktycznych sugestii, jak można stać się świetnym Scrum Masterem, wychodzącym poza podstawowe definicje Scrumowe ze Scrum Guide’a. Geoff precyzyjnie definiuje odpowiedzialności i charakterystykę Scrum Mastera oraz wskazuje kierunki, w których średnio zaawansowany SM może się rozwijać dalej. Omawia między innymi, jak sprawić, by jeszcze lepiej współpracować ze swoim zespołem. Książka zawiera masę historii z konkretnych zespołów, w których Geoff pracował, albo które coachował, i co ważne – historie te są co najmniej dwuwarstwowe: opisane są rozmowy czy zachowania zespołu (ze świetnymi przykładami mocnych pytań, czy technik rozwiązywania danej sytuacji), ale skomentowane jest też zaproponowane rozwiązanie i zapisana jest rada generalna, jaką warto wyciągnąć z danej historii.
Osią książki jest akronim RE-TRAINED, mający definiować świetnych przywódców służebnych (akronim angielski, więc moje polskie tłumaczenie oczywiście straci chwytliwość;-)) – przywołuję go poniżej wraz z wybranymi poradami zawartymi pod danym hasłem.
RE-TRAINED | Jacy są świetni SMi? | Co to znaczy w praktyce? |
---|---|---|
Resourceful | Są kreatywni w usuwaniu przeszkód w produktywności | Doprowadź do tego, by codzienna praca zawierała elementy zabawy Spróbuj czegoś nowego na retrospektywie Spraw, by twoje retrospektywy były skupione na konkretnym problemie, jaki w danym momencie boli zespół |
Enabling | Ich pasją jest pomoc innym w osiąganiu efektywności | Pomóż swojemu zespołowi dotrzeć do prawdziwego Product Ownera, nie zadowalaj się współpracą z “proxy” Pomóż zespołowi ocenić dojrzałość procesu współpracy i ciągłego rozwoju najważniejszych aspektów |
Tactful | Są uosobieniem dyplomacji | Stwórz środowisko, w którym Product Owner może wziąć udział w Daily Scrum bez wpływania w negatywny sposób na jego przebieg Stosuj ciszę jako metodę na zachęcenie członków zespołu do podzielenia się swoimi przemyśleniami |
Respected | W zespole i w organizacji mają opinię osób spójnych, w tym co robią | Jako SM uczyń siebie zbędnym i przez to pożądanym jednocześnie Zawsze pytaj zespół, co chcą zrobić z danym problemem, pomóż im brać odpowiedzialność zespołową |
Alternative | Są przygotowani by promować kontr-kulturę | Zachęć swój zespół, by ciągle podnosił sobie poprzeczkę jakości Zamień Sprint Review z demo na rozmowę Zespołu i interesariuszy o przyszłości produktu |
Inspiring | Generują entuzjazm i energię u innych | Pomóż Zespołowi i PO w sformułowaniu Celu Sprintu, który będzie inspirujący i angażujący Znajdź sposób na wizualizowanie postępu prac, który będzie ważny dla zespołu (niekoniecznie musi to być Burndown wyciągnięty żywcem z podręcznika podstaw Scruma) |
Nurturing | Cieszy ich pomoc w rozwijaniu się pojedynczym osobom i całym zespołom | Buduj moc Zespołu na jego silnych stronach, a nie na skupianiu się na usuwaniu największych słabości Rozwijaj Zespół jako całość, a nie pojedyncze jednostki |
Empathic | Są wrażliwi na otaczających ich ludzi | Doprowadź swój Zespół do tego, by się słuchali, a nie tylko mówili do siebie Zachęć Zespół do postawy “tak, i” a nie “tak, ale” |
Disruptive | Łamią status quo i pomagają stworzyć nowe sposoby pracy | Gdy usuwasz przeszkody produktywności swojego zespołu, bądź gotów prosić o przebaczenie zamiast czekać na pozwolenie. Usuwaj źródłowe przyczyny “rozpraszaczy” Zespołu zamiast tylko osłaniać Zespół przed nimi |
Cała książka w sprawny i zwięzły sposób definiuje każdą z tych charakterystyk, w odpowiednich miejscach wprowadza pojęcia i techniki, które każdy bardziej zaawansowany Scrum Master powinien znać (praktyki rozszerzające core Scruma, model Shu-Ha-Ri, ideę “T-Shaped People” czy moc ciszy jako narzędzia moderacji zespołu). Dla mnie osobiście istotne jest też to, że Geoff mocno skupia się na wartościach pracy SMa i jego postawie względem zespołu, a niekoniecznie na jeszcze-jednej-technice-na-retro, co niestety czasem spotykam na konferencjach agilowych, gdy zachęcony abstraktem wystąpienia liczę na zaawansowane case study odpowiedzialności SMa. “Scrum Mastery” nie jest aktualnie dostępna w polskim tłumaczeniu, ale język książki jest dość prosty, więc osoby ze średniozaawansowanym językiem angielskim powinny sobie spokojnie poradzić. Każdy dobry Scrum Master czy Scrum Coach powinien książkę poznać – po to by dokonać refleksji jak w swojej praktyce być jeszcze lepszym.