MVP i MMF – jak jest różnica pomiędzy tymi podejściami?

Istnieją różnice między Minimum Viable Product (MVP), a Minimum Marketable Feature (MMF).  Jednak aby je zrozumieć, musisz zrozumieć te pojęcia, a nie tylko znać ich nazwy. W artykule znajdziesz wytłumaczenie obu podejść, opierające się na definicji MMF podanej przez scrumalliance.org, oraz definicji inicjatora sformułowania MVP, Erica Riesa.

Minimum Viable Product

Eric Ries przedstawił koncepcję Minimum Viable Product (MVP) w swojej książce Lean Startup, gdzie m.in. możemy przeczytać – „Minimum Viable Product (MVP) pomaga przedsiębiorcom jak najszybciej rozpocząć proces uczenia się. Niekoniecznie jest to jednak najmniejszy produkt, jaki można sobie wyobrazić; jest to po prostu najszybszy sposób na przejście przez pętlę sprzężenia zwrotnego (feedback loop; Build-Measure-Learn) przy minimalnym wysiłku. W przeciwieństwie do tradycyjnego rozwoju produktu, który zwykle wiąże się z długim, przemyślanym okresem inkubacji i dąży do doskonałości produktu, celem MVP jest rozpoczęcie procesu uczenia się, a nie jego zakończenie. W przeciwieństwie do testów prototypowych lub koncepcyjnych, MVP służy nie tylko do udzielania odpowiedzi na pytania dotyczące projektu produktu lub kwestii technicznych. Jego celem jest sprawdzenie podstawowych hipotez biznesowych ”.



Głównym celem MVP, zgodnie z definicją Riesa, jest poznanie tego, co klienci uważają za wartościowe, a niekoniecznie zapewnienie klientom wartości. 

MVP ma zastosowanie przede wszystkich w start-upach, jednak dojrzałe organizacje również z niej mogą skorzystać (korzystają). W sytuacji, kiedy otrzymujesz wiele informacji od klientów na temat ich potrzeb i/lub korzystasz ze źródeł zewnętrznych, aby pozyskać informację o doświadczeniach użytkowników, najskuteczniejszym sposobem sprawdzenia, czy rozwiązanie spełni ich potrzeby, jest jego zbudowanie, wypróbowanie i zobaczenie, co się stanie. Czyli realizacja MVP.

Zaletą tego podejścia jest to, że możesz szybciej uzyskać informacje zwrotne, ponieważ nie musisz tworzyć rozwiązania, które jest koncepcyjnie kompletne. Wystarczy, że uzyskasz na jego temat opinię Użytkowników. Jest to ważne, ponieważ intencją MVP jest poznanie odpowiedzi na sformułowane hipotezy, tj. uczenie się. Innym aspektem pracy nad weryfikacją hipotez poprzez MVP jest przedstawienie interesariuszom pierwszych wniosków, celem szybszego uzyskania informacji zwrotnej. Oznacza to, że ​​nie marnujesz czasu, podążając drogą, która prowadzi donikąd.

Zrozumienie idei MVP sprawia, że ​​zespół nie czuje się zmuszony do definiowania zbyt dużej ilości informacji z góry i zachęca do postrzegania dostarczania jako sposobu na zweryfikowanie założeń i przetestowanie hipotez.

Minimum Marketable Feature

Mark Denne i dr Jane Cleland-Huang wprowadzili pojęcie Minimum Marketable Feature (MMF) w swojej książce Software by Numbers: Low-Risk High Return Development. MMF organizuje Twoją pracę (zadania) w oparciu o wartość. A bardziej szczegółowo:

  • Minimum – najmniejsza możliwa grupa cech / funkcji produktu
  • Marketable – dostarcza Użytkownikowi istotną wartość
  • Feature – coś, co jest “widzialne” dla użytkownika

Idealny MMF to mała, samodzielna funkcja, którą można szybko opracować i która zapewnia użytkownikowi znaczną wartość. 

W przypadku działań ukierunkowanych na działalność wewnętrzną, definicja MMF wymaga niewielkiej korekty. W tym przypadku “Marketable” oznacza “dostarczenie interesariuszowi znacznej wartości”, gdzie wartość mierzy się jako postęp w kierunku określonego wyniku (“outcomes”). 

MVP vs MMF: kontekst użycia

Decydując się na użycie MMF lub MVP, weź pod uwagę kontekst i dokonaj odpowiedniego wyboru. MMF to najmniejszy zestaw funkcji, który zapewnia istotną wartość dla interesariuszy / Użytkowników, podczas gdy MVP to wersja Twojego produktu, która pozwala Twojemu zespołowi ukończyć pętlę Build-Measure-Learn tak szybko, jak to możliwe, przy jak najmniejszym wysiłku.

Innymi słowy, MMF polega na dostarczaniu wartości klientom, podczas gdy MVP polega na uczeniu się więcej o ostatecznym produkcie.

MVP może wcale nie zawierać MMF, może zawierać w sobie pojedynczą funkcję (MMF), lub ich całą grupę (kilka MMF). MVP i MMF to różne koncepcje, ale oba podejścia wzmacniają ideę, że powinniśmy szukać, mówiąc słowami Alistaira Cockburna, funkcjonalności „barely sufficient” (pol. ledwo wystarczającej).

Obie koncepcje koncentrują się na tym, co próbujesz osiągnąć, poprzez zaspokojenie określonej potrzeby (MMF), lub na zdobyciu większej ilości informacji o tym, jak możesz być w stanie zaspokoić określoną potrzebę (MVP).

Jednym zdaniem

Minimum Viable Product (MVP) ma na celu uzyskanie informacji.

Minimum Marketable Feature (MMF) ma na celu wygenerowanie wartości.

Ta strona używa Cookies, korzystając z niej wyrażasz zgodę na używanie ciasteczek zgodnie z ustawieniami przeglądarki. Nasza Polityka Prywatności
Akceptuję, bo lubię Was czytać.
x