Po tym gdy jakiś czas temu na łamach agile247 opisałem moje własne doświadczenia z uczestnictwa w hackatonie jako jego mentor, zostałem poproszony o poradę jak zorganizować takie wydarzenie w obrębie swojej własnej firmy. Uważam wewnętrzne hackatony jako świetną okazję do wykazania się przez zespoły kreatywnością, zrealizowania ciekawych eksperymentów od strony technologicznej i biznesowej. Wiele takich eksperymentów w wielu firmach zamienia się potem w nieodłączny element produktu – chociażby facebookowy “like”, który powstał właśnie w ramach wewnętrznego wydarzenia tego typu.
Jak przygotować hackathon wewnętrzny?
Kilka porad, które sprawią, że hackaton wewnętrzny ma szansę zakończyć się sukcesem
Warto zrobić jak najwięcej, by podkręcić ludzi
- Rozreklamuj wydarzenie w całej firmie – nie zamykaj się na swój zespół/zespoły, na swoją lokalizację czy swój dział; daj sobie miejsce na to, by zespół z zupełnie innego miasta i z odległego działu Cię zaskoczył i dołączył do wydarzenia, wnosząc kompletnie inną perspektywę.
- Zdobądź poparcie wyższego managementu dla idei wydarzenia i powołaj się na to poparcie.
- Uzyskaj wsparcie dla skromnych nagród rzeczowych, zwycięzcy oprócz chwały niech dostaną też pewną gratyfikację – nie za dużo, by nie zamienić konkursu w wyścig za wszelką cenę, ale też zauważalną i znaczącą dla uczestników (np. smartfony, tablety, jakieś akcesoria komputerowe, kody do realizacji w jakimś sklepie internetowym).
Zadbaj o dobrą lokalizację i zaplecze
- Sprawdza się miejsce poza firmą jako oderwanie od rzeczywistości.
- Koniecznie z dobrym i sprawdzonym Internetem który naprawdę uciągnie to grono ludzi które przyjdzie i będzie intensywnie użytkować.
- Niech miejsce do pracy pozwala na swobodną rekonfigurację przestrzeni by zespoły mogły usiąść tak jak chcą.
- Miej zorganizowane coś do picia na bieżąco i drobne przekąski.
Zapewnij też obiad o zapowiedzianej z góry porze.
Ogłoś otwarty rynek pomysłów przed samym wydarzeniem.
- Ciekawe pomysły innych osób mogą zachęcić kolejne osoby, które zechcą się dołączyć do realizacji tego pomysłu a same nie planowały się pojawić z braku własnych idei.
- Ogłoszone pomysły przed spotkaniem pozwalają zaplanować pewne kroki planistyczne przed samym rozpoczęciem hackatonu, pozwalają też dobrać się członkom zespołu wcześniej, by zminimalizować czas hackatonu, który nie jest przeznaczony na kodowanie.
- – ale ważna zasada: żadnego kodowania przed hackatonem!
Ustanów lidera odpowiedzialnego za organizację hackatonu i zespół wspierający go w pracy.
- Sprawy administracyjne związane z przygotowaniem to wbrew pozorom sporo pracy, więc potrzebny jest lider, który pociągnie całość, ale przydatna jest tu praca zespołowa i podział odpowiedzialności pomiędzy większą grupę ochotników.
- Do organizowania wydarzenia można również zaprosić chętnych spośród potencjalnych uczestników, którzy mogą przejąć kawałek zadania i odciążyć głównego inicjatora wydarzenia.
Drobnym ale znaczącym wyróżnikiem wydarzenia mogą być koszulki.
- Ludzie uczestniczący w hackatonach, w których brałem udział, noszą je do dzisiaj z dumą.
- Przygotuj je po to, by uczestnicy poczuli się zidentyfikowani z wydarzeniem i z zespołem.
- Przyda się dobre logo wydarzenia, które warto zlecić grafikowi (a nie robić go samemu na zasadzie “logiem będzie nazwa wydarzenia w Comic Sans” 😉 ).
- Koszulki (a dokładnie konieczność podania rozmiaru) będą dobrym pretekstem do zorganizowania rejestracji/zapisów, co jednocześnie pozwoli lepiej oszacować przewidywaną frekwencję i przygotować się organizacyjnie.
Nie sil się na zrealizowanie wszystkich zgłoszonych pomysłów.
- Wszyscy uczestnicy weryfikują pomysły i decydując się na realizację konkretnego tym samym dokonują selekcji najciekawszych idei.
- Złym pomysłem w zrealizowanych dotychczas hackatonach, jakie widziałem, było branie się za tematy niezrobione w pracy. Zespół zmotywuje oderwanie się od codzienności, a nie robienie tego samego co na co dzień.
- Zaakceptuj to, że po 10 godzinach może zacząć schodzić para z ludzi; nie ma co oczekiwać od wszystkich kodowania realne 24 godziny.
- Warto z góry zaplanować celebrację z wszystkimi uczestnikami – po demo wszystkich aplikacji rozdać prezenty, podsumować wydarzenie.
Wyciągnij też wnioski z tego co się wydarzyło i przemyśl jak to zrobić, żeby atmosfera hackatonu przeszła chociaż w części do pracy codziennej.
Jeśli w powyższych radach czegoś Ci jeszcze brakuje albo nie znalazłeś czegoś, co Cię nurtuje, zachęcam do przejrzenia również tych 2 wartościowych źródeł z masą dodatkowych materiałów dla organizatora hackathonu:
A może są jeszcze jakieś rady dotyczące organizacji hakatonu, które chcielibyście dorzucić do tej listy? Dajcie znać w komentarzach.
Źródło zdjęć


