Mieliśmy ostatnio sporo na głowie, ale dla takiej wiadomości cała redakcja spięła się, by przygotować szybko merytoryczny news dla naszych czytelników. W końcu, kto pierwszy publikuje, ten potem jest cytowany 😉 Jako pierwsi zatem na polskiej scenie agile pragniemy donieść wam, że dwie ogromne organizacje: Scrum.org oraz PMI postanowiły połączyć się w jedną. Nazwa nowej organizacji to PMI Scrum! Pewnie teraz mruczycie pod nosami „Jassssne, to jak łączyć ogień z wodą…” i gorączkowo zastanawiacie się, skąd taki ruch i co za nim się kryje. Zobaczcie zatem, co o fuzji mówi prezydent PMI Mark A. Langley:
W podobnym tonie wypowiada się również prezes Scrum.org Ken Schwaber:
Co zatem dalej? Pojawiły się już komunikaty prasowe na stronach obu organizacji, ale nie dostarczają one zbyt wielu informacji. Sięgnęliśmy zatem do naszych znajomości i w kuluarach zdobyliśmy dla was trochę konkretów na temat głównych zadań nowej organizacji. Przede wszystkim jej celem ma być odpowiedź na bolączki, które przez lata narosły po obu stronach barykady.* Przekładać się to ma m. in. na poniższe działania:
- PMI Scrum zamierza zorganizować systemowe wsparcie dla dużych korporacji (np. z sektora bankowości, publicznego, czy medycznego) gdzie się nie sprawdziły Prince2, PMBoK, SAFe, Nexus, LeSS, RUP i inne metodyki tego typu. Dodatkowo PMI Scrum ma opracować wytyczne pomagające lepiej umieszczać zespoły scrumowe w procesie SDLC.
- Planowana jest duża konferencja wszystkich certyfikowanych członków obu organizacji w celu wypracowania consensusu, jak łączyć role Project Managera i Scrum Mastera.
- Do firm współpracujących z obiema organizacjami zostanie wprowadzony nowy sposób zapisu całości dokumentacji projektowej w oparciu o user stories.
- Na dniach zostanie wyłoniona firma, która ma napisać dla PMI Scrum soft do automatycznego aktualizowania wykresu Gannta w oparciu o story pointy zespołów.
- W celu usprawniania komunikacji wg wytycznych nowej organizacji Scrum Project Managerowie będą mogli wziąć udział w globalnej grywalizacji, gdzie punktowana będzie organizacja i obecność na spotkaniach zespołowych i firmowych.
- Wprowadzone zostaną nowe certyfikacje (starych nie będzie można odnawiać). Na razie wiemy o dwóch: podstawowej PMiS – czyli Project Management is Scrum, oraz zaawansowanej, drugiego stopnia PSPM, czyli Professional Scrum Project Manager.
Na razie nie wiadomo, jak zostaną zaopiekowane kwestie współpracy z klientem, uwzględniania wymagań interesariuszy, angażowania użytkowników w proces wytwórczy oraz zarządzania zmianą i ryzykiem. W tych tematach obie organizacje jeszcze uzgadniają wspólne stanowisko i wytyczne dla trenerów. Wydaje nam się jednak, że nawet bez tych informacji szykuje nam się ogromny przewrót na rynku. Dla wielu firm, czy to od lat bezskutecznie szamocących się w sieciach PMI, czy to nerwowo skaczących z kwiatka na kwiatek w Scrumie, wreszcie ma szansę nastać nowy dzień. Ich rady nadzorcze i prezesi patrzą z nadzieją na nowopowstały twór. Co więcej, wiemy że PMI Scrum otrzymało już kilkadziesiąt zaproszeń od największych światowych firm celu zaplanowania długofalowego wsparcia.